Temari de Comunicació
Fes clic a cada unitat per expandir i veure el contingut detallat.
Unitat 1: Els fonaments de la comunicació
Contingut detallat
Introducció al procés comunicatiu: emissor, receptor, missatge, canal i context. Anàlisi de la intenció comunicativa de l'emissor. Reconeixement de la diversitat lingüística (dialectes, registres, jergues) com a element enriquidor. Principis de l'escolta activa i la seva importància per a la comprensió global dels missatges.
Elements del temari: 1.1, 1.2, 1.3, 2.1
Resultats d'aprenentatge: 1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 2.1
Justificació dels Elements del temari:
- 1.1 i 2.1 (Comprensió oral i lectora): La unitat aborda directament el "sentit global del text" i "la intenció de l’emissor" en introduir el model bàsic de comunicació. Entendre qui és l'emissor, quin és el seu propòsit i com estructura el seu missatge són les primeres passes indispensables per a qualsevol tipus de comprensió, ja sigui oral o escrita.
- 1.2 (Anàlisi de la diversitat lingüística): En presentar la comunicació com un fenomen social, s'introdueix de manera natural la "diversitat lingüística de l'entorn" (diferents registres, dialectes, etc.), no com una anomalia, sinó com una característica inherent i enriquidora del llenguatge.
- 1.3 (Interacció oral): S'introdueixen els principis de l'"escolta activa" com a condició necessària per a una interacció eficaç. És el primer pas abans de poder participar activament en una conversa, tema que es desenvoluparà en la següent unitat.
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 1.1 i 2.1 (Comprèn el sentit global): Les activitats d'aquesta unitat estan dissenyades perquè l'alumne comenci a identificar l'estructura bàsica i el propòsit de missatges senzills, desenvolupant així la capacitat de captar el sentit global.
- 1.2 (Participa de manera activa): En posar èmfasi en l'"escolta activa", la unitat estableix la base per a una participació conscient i respectuosa en les interaccions, que és un requisit per a l'actitud que es demana en aquest criteri.
- 1.4 (Accepta i valora la diversitat lingüística): En tractar la diversitat com un element positiu i inherent a la comunicació, es fomenta directament l'actitud de valoració i respecte que demana aquest resultat.
- 1.5 (Analitza els usos i els nivells de la llengua): L'anàlisi de la intenció de l'emissor i dels diferents registres constitueix la primera aproximació a l'anàlisi dels "usos i nivells de la llengua".
Unitat 2: L'art de la conversa
Contingut detallat
Estratègies per a la interacció oral en contextos formals i informals. Normes de cooperació conversacional i cortesia lingüística. Desenvolupament de l'assertivitat i tècniques per a la resolució dialogada de conflictes. Anàlisi i pràctica d'actes de parla que poden afectar la imatge de l'interlocutor, com expressar una queixa, donar una ordre o manifestar un desacord de manera constructiva.
Elements del temari: 1.3, 1.4
Resultats d'aprenentatge: 1.2, 1.6, 1.7
Justificació dels Elements del temari:
- 1.3 (Interacció oral): Aquesta unitat és el desenvolupament pràctic i aprofundit d'aquest punt. Es treballen explícitament la "cooperació conversacional i cortesia lingüística", l'"assertivitat" i la "resolució dialogada dels conflictes".
- 1.4 (Gèneres discursius): La unitat s'enfoca en la gestió dels "actes de parla que amenacen la imatge de l’interlocutor", com són "la discrepància, la queixa, l’ordre, la reprovació". Es practiquen estratègies per dur a terme aquests actes de parla de manera eficaç i respectuosa.
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 1.2 (Participa de manera activa i adequada): Tota la unitat és un entrenament per a aquest resultat, ja que les activitats se centren a aplicar "estratègies de cooperació conversacional i cortesia lingüística" en simulacions.
- 1.6 (Utilitza estructures lingüístiques i el lèxic adient): Per gestionar una queixa o un desacord de manera assertiva, és imprescindible seleccionar el lèxic i les estructures adequades a la situació, la qual cosa es practica de forma intensiva.
- 1.7 (Mostra interès per la millora de l’expressió oral): En enfrontar-se a situacions comunicatives complexes i rebre feedback, l'alumne pren consciència de les seves àrees de millora i se'l motiva a perfeccionar la seva expressió.
Unitat 3: La comunicació en l'àmbit professional
Contingut detallat
Anàlisi i pràctica de gèneres discursius professionals. Preparació, redacció i disseny del currículum i la carta de motivació. Simulació de l'entrevista de treball, posant èmfasi en l'adequació del discurs, el control del llenguatge no verbal i la capacitat de respondre amb claredat i coherència.
Elements del temari: 1.4, 2.3, 2.6.2, 2.6.7
Resultats d'aprenentatge: 1.2, 1.3, 1.6, 2.2, 2.4
Justificació dels Elements del temari:
- 1.4 (Gèneres discursius): El focus principal és "L’entrevista de treball", tractada com un gènere discursiu formal amb les seves pròpies regles i estratègies.
- 2.3 (Gèneres discursius propis de l’àmbit professional): Es treballen de manera indispensable els documents previs a l'entrevista: "el currículum" i "la carta de motivació". La unitat connecta lògicament la qualitat d'aquests textos amb l'èxit en l'obtenció de l'entrevista.
- 2.6.2 i 2.6.7 (Producció escrita): La creació del currículum i la carta de motivació són exercicis perfectes per aplicar la "planificació, redacció, revisió" (2.6.2) i, sobretot, l'"adequació al grau de formalitat i al canal" (2.6.7).
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 1.2 i 1.3 (Participa... i Fa exposicions orals): Una entrevista de treball és una combinació d'interacció (1.2) i d'exposició oral planificada (1.3), on l'alumne ha de presentar les seves qualitats de manera coherent i fluida.
- 1.6 (Utilitza... lèxic adient): L'èxit en una entrevista depèn directament de l'ús d'un lèxic professional i adequat al context.
- 2.2 i 2.4 (Analitza l'estructura... i Planifica la redacció): L'alumne primer analitza models de currículums i cartes (2.2) per després planificar i redactar els seus propis documents d'acord amb el destinatari i el propòsit (2.4).
Unitat 4: L'exposició oral formal
Contingut detallat
Tècniques per a la producció d'exposicions orals planificades. Fases de preparació: cerca d'informació, planificació del discurs, textualització i revisió. Adequació al temps i al context. Ús estratègic dels elements no verbals (gesticulació, mirada) i paraverbals (entonació, to, ritme, volum). Pràctica de la deliberació oral argumentada i ús eficaç de suports audiovisuals.
Elements del temari: 1.5.1, 1.5.2, 1.5.3, 1.5.4, 1.5.5
Resultats d'aprenentatge: 1.1, 1.3, 1.5, 1.6, 1.7
Justificació dels Elements del temari:
- 1.5 (Habilitats de producció oral formal): Aquesta unitat cobreix de manera exhaustiva tots els subapartats d'aquest punt del temari: la "planificació i cerca d’informació" (1.5.1), l'"adequació al context i al temps" (1.5.2), l'ús d'"elements no verbals" (1.5.3), els "trets discursius de l’oralitat formal" com el to o el ritme i "la deliberació oral argumentada" (1.5.4), i finalment, l'"ús de mitjans de suport audiovisual" (1.5.5).
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 1.1 (Comprèn el sentit global): Per poder fer una bona exposició, l'alumne primer ha de comprendre perfectament l'estructura i els continguts dels textos que ha investigat.
- 1.3 (Fa exposicions orals planificades): Aquest és el resultat d'aprenentatge central de la unitat. Tot el contingut està dissenyat per acompanyar l'alumne en el procés de crear i realitzar una exposició "amb fluïdesa, coherència i cohesió".
- 1.5 i 1.6 (Analitza els usos... i Utilitza estructures...): L'alumne ha d'analitzar quin registre és l'adequat (1.5) per després aplicar el lèxic i les estructures corresponents a una situació formal (1.6).
- 1.7 (Mostra interès per la millora): La preparació i execució d'una presentació, juntament amb l'autoavaluació i l'avaluació dels companys, fomenta un desig conscient de millorar.
Unitat 5: La comprensió lectora crítica
Contingut detallat
Estratègies per a la comprensió del sentit global i les parts d'un text escrit. Identificació de les seqüències textuals bàsiques (narrativa, descriptiva, expositiva, argumentativa, etc.). Detecció d'usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic. Anàlisi i valoració de la forma i el contingut per distingir la informació de l'opinió.
Elements del temari: 2.1, 2.2, 2.4
Resultats d'aprenentatge: 2.1, 2.2, 2.5, 2.7
Justificació dels Elements del temari:
- 2.1 (Comprensió lectora): S'aprofundeix en la identificació del "sentit global", les relacions entre les parts del text i la "intenció de l'emissor". S'hi afegeix un component crític clau: la "detecció d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic".
- 2.2 (Seqüències textuals bàsiques): Es dota l'alumne de les eines per reconèixer les estructures fonamentals (narrativa, descriptiva, etc.), la qual cosa facilita enormement la comprensió de qualsevol text.
- 2.4 (Gèneres discursius... mitjans de comunicació): S'introdueix l'anàlisi de textos periodístics com a camp de pràctica ideal per a la "distinció entre informació i opinió", un dels pilars de la lectura crítica.
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 2.1 (Comprèn el sentit global): La unitat proporciona les eines explícites (identificació de seqüències, anàlisi de l'estructura) per assolir aquest resultat de manera eficient.
- 2.2 (Analitza l’estructura de diferents textos): El reconeixement de les seqüències textuals és, precisament, l'anàlisi de l'estructura que demana aquest criteri.
- 2.5 (Resumeix el contingut): Per poder detectar usos discriminatoris o distingir informació d'opinió, primer cal haver comprès i ser capaç de resumir el contingut del text, extraient-ne la idea principal i el propòsit.
- 2.7 (Cerca, selecciona i contrasta informació): La lectura crítica és el primer pas per poder avaluar la "fiabilitat i pertinència" de les fonts i adoptar un "punt de vista crític", evitant la manipulació.
Unitat 6: La redacció de textos funcionals
Contingut detallat
Producció de textos escrits per a la vida quotidiana i l'àmbit acadèmic. Redacció de sol·licituds, reclamacions i instàncies, respectant el format i el registre adequats. Tècniques per a l'organització del pensament: presa d'apunts, creació d'esquemes, mapes conceptuals i elaboració de resums, identificant les idees principals i secundàries.
Elements del temari: 2.3, 2.6.1, 2.6.2
Resultats d'aprenentatge: 2.2, 2.4, 2.5, 2.8
Justificació dels Elements del temari:
- 2.3 (Gèneres discursius... personal): Es treballa directament la redacció de "sol·licituds, reclamacions, instàncies", atenent a les seves convencions formals.
- 2.6.1 (Usos de l’escriptura per a l’organització del pensament): S'ensenya a utilitzar l'escriptura com a eina de treball intel·lectual a través de la "presa de notes, esquemes, mapes conceptuals, resums". Aquestes tècniques són la base per a la planificació de qualsevol text.
- 2.6.2 (Planificació, redacció, revisió i edició): La creació d'una reclamació o una sol·licitud serveix com a cas pràctic per aplicar tot el procés d'escriptura.
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 2.2 (Analitza l’estructura... i reconeix... pautes d’elaboració): L'alumnat estudia models de sol·licituds i reclamacions per identificar-ne les pautes abans de redactar les seves pròpies versions.
- 2.4 (Planifica la redacció de textos escrits): Aquest resultat és el nucli de la unitat. S'aprèn a planificar els textos funcionals tenint en compte "la situació comunicativa, destinatari, propòsit i canal".
- 2.5 (Resumeix el contingut): L'elaboració de resums i esquemes és la materialització directa d'aquest criteri, sent una habilitat clau per a l'estudi i la preparació de textos propis.
- 2.8 (Mostra interès per la millora de l’expressió escrita): En enfrontar-se a textos amb una finalitat real i concreta, l'alumne veu la utilitat directa de millorar la seva expressió per aconseguir els seus objectius.
Unitat 7: L'escriptura cohesionada i coherent
Contingut detallat
Aprofundiment en les propietats textuals. Mecanismes de coherència (estructura lògica) i cohesió (connexió entre frases). Ús correcte dels signes de puntuació i dels connectors textuals per garantir la fluïdesa del text. Tècniques per a la precisió lèxica: ús de sinònims, hiperònims i el·lipsis per evitar repeticions innecessàries.
Elements del temari: 2.6.3, 2.6.4, 2.6.5, 2.6.6
Resultats d'aprenentatge: 1.6, 2.4, 2.8
Justificació dels Elements del temari:
- 2.6.3 (Propietats textuals): El focus explícit de la unitat són la "coherència" i la "cohesió".
- 2.6.4 (Signes de puntuació): S'estudia la puntuació no com un conjunt de normes arbitràries, sinó com una eina fonamental per estructurar les idees i garantir la claredat.
- 2.6.5 (Connectors textuals): Es treballa amb un ampli ventall de connectors per aprendre a relacionar idees de manera lògica i precisa (causa, conseqüència, contrast, etc.).
- 2.6.6 (Precisió lèxica): S'aborden directament les estratègies per millorar la riquesa del text, com l'ús de "sinònims, hiperònims i el·lipsis" per evitar "repeticions".
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 1.6 (Utilitza estructures lingüístiques i el lèxic adient): Tot i ser un criteri d'expressió oral, les habilitats de precisió lèxica i ús de connectors són directament transferibles i reforcen aquesta competència de manera global.
- 2.4 (Planifica la redacció... per presentar un text final coherent, cohesionat): Aquesta unitat proporciona les eines tècniques indispensables per aconseguir que el text final tingui les propietats de "coherència" i "cohesió" que exigeix aquest resultat.
- 2.8 (Mostra interès per la millora): L'aprenentatge d'aquestes tècniques de refinament textual permet a l'alumne fer un salt qualitatiu en els seus escrits, la qual cosa és un potent motor de motivació.
Unitat 8: Informació, mitjans i opinió
Contingut detallat
Anàlisi de gèneres discursius dels mitjans de comunicació: la notícia, la crònica, el reportatge i l'entrevista. Estratègies per diferenciar clarament entre informació objectiva i opinió subjectiva. Cerca, selecció i contrast d'informació de diferents fonts, avaluant-ne la fiabilitat per evitar la desinformació. Respecte per la propietat intel·lectual.
Elements del temari: 2.4
Resultats d'aprenentatge: 2.1, 2.2, 2.7
Justificació dels Elements del temari:
- 2.4 (Gèneres discursius... mitjans de comunicació): La unitat se centra completament en aquest punt, analitzant en profunditat la "notícia, crònica, reportatge, entrevista, opinió". Es posa un èmfasi especial en la "distinció entre informació i opinió" i en l'"anàlisi de les imatges" que acompanyen els textos.
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 2.1 i 2.2 (Comprèn... i Analitza l'estructura): L'alumnat aprèn a identificar les característiques estructurals i lingüístiques pròpies de cada gènere periodístic per poder comprendre'ls i analitzar-los amb més profunditat.
- 2.7 (Cerca, selecciona i contrasta informació): Aquesta unitat és el camp d'aplicació perfecte per a aquest resultat. S'ensenya a "avaluar la fiabilitat i pertinència" de les fonts informatives, a contrastar notícies i a "evitar els riscos de manipulació i desinformació", fomentant un "punt de vista crític" i el respecte per la "propietat intel·lectual".
Unitat 9: El plaer de la lectura i la creativitat
Contingut detallat
Lectura guiada i comentada de textos rellevants del patrimoni literari català, castellà i universal. Exploració de textos propers als interessos de l'alumnat (còmic, teatre, poesia, lletres de cançons). Reconeixement d'elements simbòlics i recursos retòrics bàsics. Pràctica de la lectura expressiva, la recitació i la dramatització com a formes d'aprofundir en la comprensió i el gaudi dels textos.
Elements del temari: 1.6, 2.1 (lectura expressiva), 2.5
Resultats d'aprenentatge: 2.1, 2.3
Justificació dels Elements del temari:
- 1.6 (Dramatització i recitació dels textos): Es vincula directament la lectura de textos literaris (poemes, teatre) amb la seva expressió oral, donant vida a les paraules.
- 2.1 (Lectura expressiva): Es treballa la "lectura expressiva" com una forma de comprensió lectora avançada, on el lector ha d'interpretar el text per poder transmetre'n les emocions i matisos.
- 2.5 (Lectura guiada de textos rellevants): Aquest punt és l'eix central de la unitat. S'aborden obres del "patrimoni literari català, castellà i universal" i també altres formats com "còmic, teatre, poesia, cançó", analitzant-ne els "elements simbòlics i recursos retòrics".
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 2.1 (Comprèn el sentit global): La interpretació d'elements simbòlics i recursos retòrics és clau per arribar al sentit profund dels textos literaris.
- 2.3 (Llegeix de manera autònoma textos literaris): L'objectiu final de la unitat és exactament aquest: que l'alumnat descobreixi textos que li agradin i els llegeixi "com a font de plaer i coneixement", ajudant a "la construcció del gust personal".
Unitat 10: El procés final: revisió i edició
Contingut detallat
La importància de la revisió com a fase clau de l'escriptura. Aplicació pràctica del procés de planificació, redacció, revisió i edició en diferents suports. Ús autònom d'eines de consulta analògiques (diccionaris, manuals) i digitals (verificadors ortogràfics i gramaticals) per garantir la correcció lingüística final dels textos. Adequació del text al grau de formalitat i al canal de difució.
Elements del temari: 2.6.2, 2.6.7, 2.6.8
Resultats d'aprenentatge: 2.4, 2.6, 2.8
Justificació dels Elements del temari:
- 2.6.2 (Planificació, redacció, revisió i edició): Es posa l'accent en les dues darreres fases, "revisió i edició", entenent-les com a parts cruals del procés i no com un simple afegit.
- 2.6.7 (Adequació al grau de formalitat i al canal): La revisió final és el moment de verificar si el text s'adequa perfectament al registre i al mitjà de difusió previstos.
- 2.6.8 (Correcció lingüística i revisió ortogràfica i gramatical): Aquest punt és el cor de la unitat. Es promou l'ús actiu i reflexiu de "diccionaris, manuals de consulta i de correctors ortogràfics en suport analògic o digital" per assolir l'autonomia en la correcció.
Justificació dels Resultats d'aprenentatge:
- 2.4 (Planifica la redacció... per presentar un text final... amb la correcció ortogràfica i gramatical): La unitat se centra en l'última part d'aquest resultat, garantint que l'alumne tingui les estratègies per assegurar la màxima correcció del seu producte final.
- 2.6 (Utilitza eines analògiques i digitals diverses): S'ensenya a l'alumnat no només a utilitzar aquestes eines, sinó a fer-ho de manera crítica (per exemple, entenent les limitacions d'un corrector automàtic).
- 2.8 (Mostra interès per la millora de l’expressió escrita): Dedicar una unitat sencera a la fase de revisió envia un missatge clar sobre la seva importància i fomenta una actitud professional i un interès genuí per presentar treballs de qualitat.