Temari d'Orientació Professional

Fes clic a cada unitat per expandir i veure el contingut detallat.

Unitat 1: Autoconeixement i definició de l'objectiu professional

Contingut detallat

Aquesta unitat se centra en el procés d'introspecció de l'alumnat. Es treballen eines per identificar interessos, motivacions, habilitats i competències personals i socials. S'analitza el concepte d'autoestima i es realitza una anàlisi DAFO personal per identificar fortaleses i àrees de millora, amb l'objectiu final de definir unes primeres expectatives de futur i un objectiu professional coherent.

Elements del temari: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.5.1

Resultats d'aprenentatge: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5

Justificació dels Elements del temari:

  • 1.1, 1.2 i 1.3: La unitat aborda directament la "Identificació d’interessos, motivacions, capacitats i habilitats" (1.1), les "Competències personals i socials amb valor a l’ocupació" (1.2) i el paper de l'"Autoestima en el procés d’autoconeixement" (1.3), que constitueixen el nucli del procés.
  • 1.4: L'anàlisi DAFO és l'aplicació pràctica de les "Estratègies d’identificació de fortaleses, debilitats, amenaces i oportunitats pròpies" (1.4).
  • 2.5.1: Tota l'anàlisi prèvia culmina en la "Identificació de l’objectiu professional" (2.5.1), donant sentit al procés d'autoconeixement.

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 1.1 i 1.2: Les activitats estan dissenyades perquè l'alumnat "Avalua els interessos, motivacions, capacitats, fortaleses i habilitats" (1.1) i "Determina les competències personals i socials" (1.2).
  • 1.3: Es reflexiona explícitament sobre el concepte d'autoestima, complint el criteri que l'alumne "Valora el concepte d'autoestima" (1.3).
  • 1.4 i 1.5: Mitjançant el DAFO, l'alumnat "Identifica les fortaleses, les debilitats..." (1.4) i utilitza aquesta informació per començar a "Identifica expectatives de futur" (1.5) per a la seva inserció.
Unitat 2: Disseny de l'itinerari formatiu i professional

Contingut detallat

Un cop definit l'objectiu professional, aquesta unitat se centra a traçar el camí per assolir-lo. S'identifiquen les competències professionals específiques del perfil, s'exploren els itineraris formatius i les vies d'accés del sistema educatiu, i es valora la formació contínua com un element clau. L'objectiu és que l'alumnat elabori un itinerari personal coherent i realista.

Elements del temari: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5.2

Resultats d'aprenentatge: 2.1, 2.2, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8

Justificació dels Elements del temari:

  • 2.1 i 2.3: Es parteix de l'anàlisi de les "Competències professionals requerides" (2.1) i del propi "Autoconeixement professional" (2.3) per connectar el "qui soc" amb el "què he de saber fer".
  • 2.4: Es realitza una "Autoavaluació de les competències professionals" (2.4) per identificar necessitats formatives.
  • 2.5.2: S'analitzen els "Itineraris formatius i professionalitzadors" (2.5.2) disponibles per cobrir aquestes necessitats.

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 2.1, 2.4 i 2.6: L'alumnat "Identifica les competències professionals pròpies de la professió" (2.1), realitza la seva "autoavaluació" (2.4) i identifica les "tasques més rellevants dels perfils professionals" (2.6).
  • 2.2 i 2.5: S'exploren els "itineraris acadèmics i professionals" (2.2) i es "Valora la formació permanent com a factor clau" (2.5).
  • 2.7 i 2.8: El producte final de la unitat és que l'alumne "elabora un itinerari coherent i realitzable" (2.7) i "Desenvolupa actituds i capacitats que ajudin a definir un projecte personal i professional" (2.8).
Unitat 3: El mercat de treball: estructura i funcionament

Contingut detallat

Aquesta unitat proporciona el context econòmic on s'haurà d'inserir l'alumnat. S'analitza l'estructura del mercat laboral (oferta, demanda), es classifiquen les activitats en sectors productius i s'interpreten indicadors bàsics d'ocupació. Es posa l'accent en identificar els jaciments d'ocupació i els perfils més demandats relacionats amb la seva formació.

Elements del temari: 3.1, 3.2, 3.3.1, 3.3.2, 3.4, 2.2

Resultats d'aprenentatge: 3.1, 3.2, 3.3, 2.3

Justificació dels Elements del temari:

  • 3.1, 3.3.1 i 3.3.2: La unitat se centra en "El mercat de treball i els indicadors d’ocupació" (3.1), els seus "Trets bàsics" (3.3.1) i la relació entre "Oferta i demanda" (3.3.2).
  • 3.4: S'analitza "L’organització de l’activitat econòmica i dels processos productius" (3.4) per entendre la classificació per sectors.
  • 2.2 i 3.2: Es connecta l'estructura del mercat amb el perfil de l'alumne, identificant "Jaciments d’ocupació i d’inserció laboral" (2.2) i els "Perfils professionals més demandats" (3.2).

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 3.1 i 3.2: L'alumnat aprèn a "Identifica les característiques de l’activitat productiva" (3.1) i a "Diferencia béns i serveis i aplica aquests conceptes en la classificació per sectors" (3.2).
  • 3.3: Es treballa específicament la capacitat d'"Interpreta informacions i gràfics relatius a l’activitat econòmica i a l’ocupació" (3.3).
  • 2.3: L'anàlisi del mercat permet "Identifica els jaciments d’ocupació i inserció laboral relacionats amb el perfil professional" (2.3).
Unitat 4: El valor social del treball i l'empresa

Contingut detallat

Més enllà de l'economia, aquesta unitat explora la dimensió social i cultural del treball. Es caracteritza el treball com a eix d'integració social, es diferencien les necessitats bàsiques de les creades pel consumisme, es valora el treball no remunerat i s'analitzen les bases de la desigualtat de gènere en l'àmbit laboral. Finalment, s'introdueix el concepte de globalització i les seves conseqüències.

Elements del temari: 3.5, 3.6, 4.7

Resultats d'aprenentatge: 3.4, 3.5, 3.6, 4.7

Justificació dels Elements del temari:

  • 3.5: S'analitzen "Les necessitats humanes vinculades al treball" (3.5), posant en relleu la seva funció social.
  • 3.6: Es treballen explícitament els conceptes de "Treball remunerat i no remunerat" i la "Igualtat de gènere a la societat i a les relacions laborals" (3.6).
  • 4.7: S'introdueix el fenomen de "La globalització" (4.7), analitzant els seus factors i efectes.

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 3.4: L'alumnat aprèn a "Caracteritza el treball com a factor de desenvolupament personal i d’integració social" (3.4).
  • 3.5 i 3.6: Es fomenta que l'alumne "Reconeix que hi ha treballs no remunerats" (3.5) i que "Conèixer la base estructural de les desigualtats de gènere" (3.6).
  • 4.7: L'estudiant "Identifica en exemples o casos concrets el fenomen de la globalització" (4.7).
Unitat 5: L'empresa com a unitat de producció

Contingut detallat

Aquesta unitat se centra en l'empresa com a principal agent generador d'ocupació. S'estudien els seus objectius i elements, els criteris de classificació, i l'organització interna a través d'organigrames. S'introdueixen conceptes financers bàsics i es defineixen les funcions i tasques dels llocs de treball. Es finalitza explorant la via de l'autoocupació i l'emprenedoria.

Elements del temari: 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6

Resultats d'aprenentatge: 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6

Justificació dels Elements del temari:

  • 4.1, 4.2 i 4.3: Es cobreixen els fonaments: "L’empresa com a unitat de producció" (4.1), la seva "Organització... ingressos, costos i beneficis" (4.2) i els "Tipus d’empreses" (4.3).
  • 4.4: S'analitza l'"Organització del treball en l’empresa" (4.4), identificant funcions i categories.
  • 4.5 i 4.6: S'explora "La creació i gestió d’una empresa" (4.5) com a introducció a l'"Autoocupació i esperit emprenedor" (4.6).

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 4.1 i 4.2: L'alumnat "Aplica conceptes relatius al món de l’empresa" (4.1) i "Utilitza els criteris de classificació empresarial" (4.2).
  • 4.3, 4.4 i 4.5: Aprèn a "Identifica el paper dels professionals" (4.3), el "sector econòmic relacionat amb el perfil professional" (4.4) i a llegir un "organigrama" (4.5).
  • 4.6: Pot "Aplica, en un projecte concret d’autoocupació, els conceptes bàsics" (4.6).
Unitat 6: Marc normatiu de les relacions laborals

Contingut detallat

Aquesta unitat estableix el marc legal que regula les relacions laborals. S'estudien els drets i deures que emanen de l'Estatut dels Treballadors, la funció reguladora del conveni col·lectiu del sector, el paper dels agents socials (sindicats i patronals) i les normes bàsiques de prevenció de riscos laborals.

Elements del temari: 5.1, 5.2, 5.3, 5.4

Resultats d'aprenentatge: 5.1, 5.2, 5.5, 5.7

Justificació dels Elements del temari:

  • 5.1 i 5.2: Es treballen les dues normes fonamentals: "L’Estatut dels treballadors" (5.1) i "Els convenis col·lectius" (5.2).
  • 5.3: S'analitza el paper de la "Representativitat i negociació col·lectiva (sindicats, organitzacions patronals)" (5.3).
  • 5.4: S'introdueixen "Altres lleis laborals" com la "Llei de riscos laborals" (5.4).

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 5.1 i 5.2: L'alumnat "Reconeix els principals drets i deures laborals" (5.1) i "Coneix els aspectes bàsics que regula el conveni col·lectiu del sector" (5.2).
  • 5.5: Aprèn a "Identifica el paper dels sindicats" (5.5).
  • 5.7: Pot "Descriu les normes bàsiques de prevenció de riscos laborals" (5.7).
Unitat 7: El contracte de treball

Contingut detallat

Aquesta unitat aprofundeix en el document clau de la relació laboral: el contracte. Es defineixen les seves parts i continguts, s'analitzen les principals modalitats de contractació i s'estudien les causes de modificació, suspensió i extinció. Es busca que l'alumne entengui el contracte com un acord de drets i deures recíprocs.

Elements del temari: 5.5.1, 5.5.2

Resultats d'aprenentatge: 5.3, 5.4, 5.6

Justificació dels Elements del temari:

  • 5.5.1: Se centra en els "Trets generals" del contracte, la seva "definició, parts i continguts" i les causes de "modificació, suspensió i extinció".
  • 5.5.2: S'estudien les "Principals modalitats de contractes" per aprendre a diferenciar-les.

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 5.3: L'alumnat "Reconeix el contracte de treball com un acord que comporta uns drets i uns deures" (5.3).
  • 5.4: És capaç d'"Identifica els diferents tipus de contracte més usuals i compara les característiques" (5.4).
  • 5.6: Comprèn els "compromisos de la relació laboral per a la participació activa en el treball" (5.6).
Unitat 8: Eines per a la recerca activa de feina

Contingut detallat

Aquesta unitat té un enfocament eminentment pràctic, centrat en la creació dels documents i suports necessaris per a la cerca de feina. S'aprèn a elaborar un currículum vitae eficaç, a redactar una carta de presentació persuasiva, a gestionar la identitat digital professional i a explorar altres formats com el vídeo-currículum.

Elements del temari: 6.1, 6.2, 1.1 (identitat digital)

Resultats d'aprenentatge: 6.3, 6.4, 6.5

Justificació dels Elements del temari:

  • 6.1: Es treballa l'elaboració del "currículum vitae, el portafoli i el vídeo-currículum".
  • 6.2: S'aprèn a redactar "La carta de presentació i carta d’autocandidatura".
  • 1.1: Es recupera i aplica el concepte de "La identitat digital" a l'àmbit professional.

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 6.3: L'activitat principal és que l'alumne "Elabora el currículum vitae".
  • 6.4: De manera complementària, "Elabora una carta de presentació".
  • 6.5: Les habilitats adquirides permeten que l'alumne pugui "Emplena una sol·licitud de feina" correctament.
Unitat 9: Canals de recerca de feina i procés de selecció

Contingut detallat

Un cop creades les eines, aquesta unitat se centra en el procés de cerca i selecció. S'identifiquen els principals canals i fonts d'informació per a la recerca de feina, incloent eines digitals. S'analitzen les fases d'un procés de selecció i, especialment, es prepara l'alumnat per afrontar una entrevista de treball, practicant habilitats de comunicació verbal i no verbal.

Elements del temari: 6.3, 6.4

Resultats d'aprenentatge: 6.1, 6.2, 6.6, 6.7

Justificació dels Elements del temari:

  • 6.3: Es fa un repàs dels "Canals de recerca de feina i eines" disponibles.
  • 6.4: El focus principal de la part pràctica és "L’entrevista i els processos de selecció".

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 6.1 i 6.2: La unitat presenta la "recerca de feina com un procés" (6.1) i ensenya a conèixer "fonts d’informació" (6.2).
  • 6.6: Es promou que l'alumne "Utilitza eines digitals en la recerca de feina" (6.6).
  • 6.7: L'objectiu final és que l'estudiant "Aplica habilitats de comunicació durant l’entrevista de selecció" (6.7).
Unitat 10: El salari i la nòmina

Contingut detallat

Aquesta unitat aborda els aspectes econòmics que es deriven de la relació laboral. Es defineix el concepte de salari, la funció del Salari Mínim Interprofessional i s'analitza l'estructura d'una nòmina, diferenciant entre percepcions salarials i no salarials, i entre salari brut i net. Finalment, s'explica la destinació i la funció de les cotitzacions socials i les retencions fiscals.

Elements del temari: 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5

Resultats d'aprenentatge: 7.1, 7.2, 7.3, 7.4

Justificació dels Elements del temari:

  • 7.1, 7.2 i 7.3: Es cobreixen el "Concepte de salari" (7.1), el "Salari Mínim Interprofessional" (7.2) i la "Composició del salari" (7.3), distingint entre brut i net.
  • 7.4: Es presenta "La nòmina com a rebut salarial" (7.4) i s'aprèn a interpretar-la.
  • 7.5: S'expliquen les "Derivacions socials del salari" (7.5), com les prestacions i les retencions.

Justificació dels Resultats d'aprenentatge:

  • 7.1: L'alumnat "Coneix la funció del Salari Mínim Interprofessional".
  • 7.2: És capaç d'"Identifica les parts d’una nòmina senzilla i analitza els seus apartats".
  • 7.3 i 7.4: Aprèn a "Identifica la destinació de les aportacions i les retencions" (7.3) i "Coneix les contraprestacions derivades de les aportacions socials" (7.4).