Passem a l'acció

El debat: l'art de discrepar amb respecte


El debat: l’art de discrepar amb respecte 🗣️⚖️

🎯 L’objectiu? Aconseguir defensar una opinió pròpia amb arguments sòlids, aprendre a escoltar posicions diferents i practicar l’art de discrepar amb ordre i respecte.

📋 Com ho farem? (La dinàmica)

  1. La docent llançarà una pregunta clau sobre un tema.
  2. La resta d’alumnes hauran de posicionar-se físicament, movent-se a una de les quatre cantonades de la classe que representen: Molt a favor, A favor, En contra i Molt en contra.
  3. Un cop posicionats, cada grup tindrà uns minuts per preparar els seus arguments principals per defensar la seva postura.
  4. Començarà el debat ordenat, moderat per la docent.

❓ Preguntes per a debatre

Biodiversitat i desenvolupament urbà

Recursos hídrics i canvi climàtic

Contaminació i transports

Impacte ecològic i tecnologia


Reporters del canvi: Missió al barri 🕵️‍♀️🌿

🎯 L’objectiu? Ens convertirem en reporters d’investigació. La nostra missió és trobar un petit problema ambiental del nostre entorn (al pati, al carrer, al barri…), investigar-lo com a autèntics detectius i, el més important, proposar una solució. Ja n’hi ha prou de queixar-se! Passarem de la queixa a l’acció. Esteu preparats?

📋 Com ho farem? (Les Fases)

    Fase 1: L’ull del reporter 📸

    Avui sou els ulls del barri. La vostra feina és sortir i trobar una “notícia”, un problema real.

      Formarem equips de reporters i escollireu una d’aquestes tres seccions per investigar:

        RECURSOS: Hi ha fonts que perden aigua? Llums encesos innecessàriament? Abús de plàstic? RESIDUS: Les papereres estan sempre plenes? La gent no recicla bé? Hi ha brossa on no hauria de ser? NATURA URBANA: Els arbres estan bruts o descuidats? Algú fa malbé les plantes?

      La vostra missió de camp: Heu de tornar amb 3 proves clau al vostre mòbil o tauleta:

        📸 La foto principal: La imatge que cridi més l’atenció i que resumeixi el problema. 🔍 Dues fotos de detall: Imatges que mostrin per què passa o quines conseqüències té. ✍️ Una observació clau: Una frase curta que respongui a: “Què hem descobert exactament?”.

    Prepareu les càmeres, obriu bé els ulls i a investigar!

    Fase 2: De la prova a la proposta 💡

    Amb les proves a la mà, és hora de convertir-nos en inventors de solucions.

      Anàlisi del cas: Mireu la vostra fotografia principal i feu-vos la pregunta del milió: “Per què passa això?”. Busqueu les causes reals del problema. La “Micro-solució”: No canviarem el món en un dia, però sí que podem millorar el nostre metre quadrat. Dissenyeu una micro-solució:

        Què és? Una idea petita, senzilla i realista que vosaltres mateixos podríeu posar en marxa la setmana que ve. Exemple: Si el problema són les burilles al terra, una mala idea seria “posar multes”. Una gran micro-solució seria “crear un cartell impactant i un cendrer casolà per posar al costat”.

      Creació del prototip: Plasmeu la vostra idea en un suport visual: un pòster, un dibuix, un eslògan… Volem veure la vostra solució!

    Fase 3: Un minut per convèncer ⏳

    Aquest és el gran final. Presentareu la vostra feina, però no de qualsevol manera. Ho fareu amb un “Elevator Pitch” d’1 minut!

    Tindreu exactament 60 segons per convèncer a tota la classe que la vostra solució és la millor. La vostra presentació haurà de seguir aquesta estructura:

      El problema (20 segons): Qui sou, quin problema heu trobat i ensenyeu la vostra foto principal. La nostra solució (30 segons): Expliqueu la vostra micro-solució de forma clara i directa. Crida a l’acció (10 segons): Acabeu amb una frase potent per convèncer-nos.

    Fase 4: El veredicte final 🏆

    Quan tots els equips hagin presentat, farem una votació per decidir quina micro-solució ens ha agradat més. La idea guanyadora no quedarà en un calaix: ens comprometrem com a classe a intentar fer-la realitat.

    Així que… qui s’apunta a ser un reporter del canvi? Som-hi!