Passem a l'acció
El debat: l'art de discrepar amb respecte
El debat: l’art de discrepar amb respecte 🗣️⚖️
🎯 L’objectiu? Aconseguir defensar una opinió pròpia amb arguments sòlids, aprendre a escoltar posicions diferents i practicar l’art de discrepar amb ordre i respecte.
📋 Com ho farem? (La dinàmica)
- La docent llançarà una pregunta clau sobre un tema.
- La resta d’alumnes hauran de posicionar-se físicament, movent-se a una de les quatre cantonades de la classe que representen: Molt a favor, A favor, En contra i Molt en contra.
- Un cop posicionats, cada grup tindrà uns minuts per preparar els seus arguments principals per defensar la seva postura.
- Començarà el debat ordenat, moderat per la docent.
❓ Preguntes per a debatre
Biodiversitat i desenvolupament urbà
- Les zones verdes d’una ciutat haurien de ser intocables, fins i tot si es necessita construir pisos nous?
- Si una zona natural es converteix en un parc temàtic amb llocs de treball per a tothom, val la pena el sacrifici?
- És responsabilitat nostra pagar més impostos per protegir la natura, o és cosa dels governs?
Recursos hídrics i canvi climàtic
- Quan hi ha sequera, s’ha de prioritzar l’aigua per a les cases o per als camps de conreu i les fàbriques?
- És just que les piscines públiques es tanquin per estalviar aigua, mentre les piscines privades poden omplir-se?
- Hem de tenir dret a gastar l’aigua que vulguem, o l’ús ha de ser racionat per llei per a tothom?
Contaminació i transports
- Ha d’estar prohibit l’ús de cotxes de gasolina i dièsel als centres de les ciutats, encara que això compliqui la vida als residents?
- Seria una bona idea que el transport públic fos gratuït per a tothom, i que les empreses contaminants ho paguessin?
- És més important que la gent pugui comprar cotxes barats o que reduïm la contaminació?
Impacte ecològic i tecnologia
- Si un mòbil es trenca, ha de ser obligatori per a la marca arreglar-lo, o hem de comprar-ne un de nou?
- Les marques haurien de ser més honestes sobre el mal que fan al planeta els seus productes?
- Qui té més responsabilitat sobre la brossa tecnològica: els usuaris que ho llencem o les empreses que ho fabriquen?
Reporters del canvi: Missió al barri 🕵️♀️🌿
🎯 L’objectiu? Ens convertirem en reporters d’investigació. La nostra missió és trobar un petit problema ambiental del nostre entorn (al pati, al carrer, al barri…), investigar-lo com a autèntics detectius i, el més important, proposar una solució. Ja n’hi ha prou de queixar-se! Passarem de la queixa a l’acció. Esteu preparats?
📋 Com ho farem? (Les Fases)
Fase 1: L’ull del reporter 📸
Avui sou els ulls del barri. La vostra feina és sortir i trobar una “notícia”, un problema real.
Formarem equips de reporters i escollireu una d’aquestes tres seccions per investigar:
RECURSOS: Hi ha fonts que perden aigua? Llums encesos innecessàriament? Abús de plàstic? RESIDUS: Les papereres estan sempre plenes? La gent no recicla bé? Hi ha brossa on no hauria de ser? NATURA URBANA: Els arbres estan bruts o descuidats? Algú fa malbé les plantes?
La vostra missió de camp: Heu de tornar amb 3 proves clau al vostre mòbil o tauleta:
📸 La foto principal: La imatge que cridi més l’atenció i que resumeixi el problema. 🔍 Dues fotos de detall: Imatges que mostrin per què passa o quines conseqüències té. ✍️ Una observació clau: Una frase curta que respongui a: “Què hem descobert exactament?”.
Prepareu les càmeres, obriu bé els ulls i a investigar!
Fase 2: De la prova a la proposta 💡
Amb les proves a la mà, és hora de convertir-nos en inventors de solucions.
Anàlisi del cas: Mireu la vostra fotografia principal i feu-vos la pregunta del milió: “Per què passa això?”. Busqueu les causes reals del problema. La “Micro-solució”: No canviarem el món en un dia, però sí que podem millorar el nostre metre quadrat. Dissenyeu una micro-solució:
Què és? Una idea petita, senzilla i realista que vosaltres mateixos podríeu posar en marxa la setmana que ve. Exemple: Si el problema són les burilles al terra, una mala idea seria “posar multes”. Una gran micro-solució seria “crear un cartell impactant i un cendrer casolà per posar al costat”.
Creació del prototip: Plasmeu la vostra idea en un suport visual: un pòster, un dibuix, un eslògan… Volem veure la vostra solució!
Fase 3: Un minut per convèncer ⏳
Aquest és el gran final. Presentareu la vostra feina, però no de qualsevol manera. Ho fareu amb un “Elevator Pitch” d’1 minut!
Tindreu exactament 60 segons per convèncer a tota la classe que la vostra solució és la millor. La vostra presentació haurà de seguir aquesta estructura:
El problema (20 segons): Qui sou, quin problema heu trobat i ensenyeu la vostra foto principal. La nostra solució (30 segons): Expliqueu la vostra micro-solució de forma clara i directa. Crida a l’acció (10 segons): Acabeu amb una frase potent per convèncer-nos.
Fase 4: El veredicte final 🏆
Quan tots els equips hagin presentat, farem una votació per decidir quina micro-solució ens ha agradat més. La idea guanyadora no quedarà en un calaix: ens comprometrem com a classe a intentar fer-la realitat.
Així que… qui s’apunta a ser un reporter del canvi? Som-hi!