Preparem-nos

Detectius de l'aula i Ciutat vs. Camp, el gran debat


Activitat 1: Detectius de l’aula 🕵️‍♀️

Instruccions pas a pas:

  1. El punt de partida: Comencem amb les preguntes de la introducció: “Per què som uns 25 a classe? Podríem ser 50? O només 5?”. Avui investigarem la nostra pròpia “població”: l’aula.
  2. Recollida de pistes (Les 3 peces del trencaclosques): El professor/a llança tres preguntes clau i anota els resultats a la pissarra de manera agregada (sense noms) per analitzar-los com a grup.
    • Pista 1: Natalitat (Quants som a casa?): “Quants germans/es teniu?”. El professor anota els resultats en una taula: “Fills únics: X”, “2 germans: Y”, “3 o més germans: Z”.
    • Pista 2: Migracions (D’on venim?): Es fan tres preguntes a mà alçada o en un paper anònim:
      • Qui ha nascut en aquest municipi?
      • Qui ha nascut en un altre lloc de Catalunya/Espanya?
      • Qui ha nascut fora d’Espanya? Això permetrà crear un petit “mapa d’orígens” de la classe.
    • Pista 3: Distribució (Per què vivim aquí?): “Penseu per un moment: quin creieu que és el motiu principal pel qual la vostra família viu en aquest barri o municipi?”. Es demanen algunes respostes voluntàries, que segurament coincidiran amb els factors humans del text: feina dels pares, proximitat a la família, bones comunicacions, etc.
  3. Anàlisi del cas: Amb les dades a la pissarra, s’obre un petit debat guiat per preguntes com:
    • Què ens diu el nombre de germans sobre la natalitat actual en comparació amb la dels nostres avis?
    • La nostra classe és un reflex de com les migracions afecten la població? Per què?
    • Veient els motius pels quals vivim aquí, quin sembla el factor més important, l’econòmic o el personal?

Activitat 2: Ciutat vs. Camp, el gran debat 🏙️ vs. 🏞️

Instruccions pas a pas:

  1. La pregunta clau: “Si tinguessis total llibertat per escollir (amb feina i diners garantits), on preferiries viure d’aquí a 10 anys: en una gran ciutat com Barcelona o en un poble petit i tranquil del Pirineu?”
  2. Mou-te i posiciona’t: Es defineixen dos extrems a l’aula:
    • Una paret serà “100% Ciutat”.
    • La paret oposada serà “100% Poble”. Us de situar físicament en un punt d’aquesta línia imaginària. Si dubteu, us podeu quedar al mig.
  3. Justifica la teva posició: Un cop tothom s’ha situat, el professor/a demana a diferents alumnes de diversos punts de la línia que expliquin per què han triat aquell lloc.
    • A algú del costat “Ciutat”: “Què t’atrau tant de la ciutat? Què hi busques?”. (Sortiran respostes com oci, oportunitats, gent, serveis).
    • A algú del costat “Poble”: “I tu, què valores més de la vida rural?”. (Sortiran respostes com tranquil·litat, natura, menys estrès, comunitat).
    • A algú del centre: “Què et fa dubtar? Quin seria el teu lloc ideal?”. (Sortiran respostes híbrides, buscant un equilibri).
    1. Introducció dels reptes:
      • Als que volen anar a la ciutat: “I el preu del lloguer? I els embussos i la contaminació?”.
      • Als que prefereixen el poble: “I si no tens bona connexió a internet? O si l’hospital més proper és a una hora en cotxe? Què passa amb la manca de feina per a la gent jove?”.