Passem a l'acció

El joc de la línia i Detectius d'estereotips en anuncis


Activitat 1: “El joc de la línia: Un pas endavant, un pas enrere” 🚶‍♀️…🚶‍♂️

🎯 L’objectiu? Aquesta no és una activitat de parlar, sinó de sentir. Farem un exercici físic i en silenci per visualitzar un concepte molt difícil de veure a simple vista: el privilegi. Veurem com les circumstàncies de la vida, que no triem, ens poden donar avantatges o desavantatges des del primer dia.

📋 Com ho farem?

  1. Preparació i silenci: Ens posarem tots en una única línia recta, un al costat de l’altre, en un lloc amb espai com el pati. És molt important fer l’activitat en silenci i amb molt de respecte. No és una competició.

  2. El joc (Pas endavant, pas enrere): Jo aniré llegint una sèrie de frases. Si la frase que dic és veritat per a tu, faràs un pas endavant. Si és falsa, et quedaràs al teu lloc. Algunes frases seran, per exemple: “Si a casa teva mai us heu hagut de preocupar pels diners per arribar a final de mes, fes un pas endavant” o “Si alguna vegada algú s’ha burlat de tu o t’ha insultat pel teu origen o color de pell, fes un pas enrere”.

  3. Observació: Després d’unes quantes frases, ens aturarem i, sense moure’ns del lloc, observarem on ha quedat cadascú. Veurem que la línia recta ha desaparegut.

  4. Posada en comú: Tornarem a l’aula i ens asseurem en cercle per parlar de l’experiència. Aquesta és la part més important. Comentarem com ens hem sentit, si el resultat ens ha sorprès i què creiem que representa aquesta “fotografia” final de la classe.

  5. Reflexió final: L’objectiu d’aquesta activitat és generar empatia. Ens adonarem que la “igualtat d’oportunitats” és complicada, perquè no tothom comença la cursa de la vida des de la mateixa línia de sortida. No es tracta de buscar culpables, sinó d’entendre millor la realitat dels altres.


Activitat 2: “Detectius d’estereotips en anuncis” 🕵️‍♀️📺

🎯 L’objectiu? Ens convertirem en detectius privats especialitzats a trobar els estereotips amagats a la publicitat que veiem cada dia. Aprendrem a desenvolupar una mirada crítica per descobrir els missatges ocults que ens envien els anuncis.

📋 Com ho farem?

  1. Anàlisi de les proves: En grups petits, us donaré un conjunt d’anuncis de revistes o de vídeo. La vostra missió serà analitzar-los i omplir un “informe de detectiu” per a cada un, responent a preguntes com:

    • Quin estereotip de dona o d’home s’està venent?
    • Com es representen les persones grans? I les d’altres països?
    • Qui apareix fent les feines de casa? Qui apareix com un expert en tecnologia?
  2. La contra-publicitat: Un cop descoberts els estereotips, fareu de creatius publicitaris. Haureu d’escollir un dels anuncis i re-imaginar-lo per trencar l’estereotip. Podeu dibuixar un anunci nou, canviar-li l’eslògan o escriure el guió d’un espot que sigui més just i realista.

  3. Presentació del cas: Cada grup presentarà a la classe l’anunci original i la seva proposta de “contra-publicitat”, explicant per què han fet aquests canvis.

  4. Autoavaluació: Aquesta activitat ens entrenarà per ser consumidors més intel·ligents i crítics. L’objectiu és que, a partir d’ara, quan mireu un anunci, us pregunteu: “Quin missatge m’estan intentant vendre, a més del producte?”.


Activitat 3: “La fàbrica de mòbils” 🏭📱

🎯 L’objectiu? Farem un joc de rol per viure en la nostra pròpia pell com funciona la cadena de producció d’un telèfon mòbil i per què genera tanta desigualtat. És una manera de sentir la injustícia del sistema econòmic global.

📋 Com ho farem?

  1. Repartim els papers: Dividirem la classe en equips, i cada equip tindrà un rol en la fabricació del mòbil, des de l’extracció de minerals fins a la venda a la botiga. Hi haurà “miners”, “treballadors de fàbrica”, “dissenyadors de Califòrnia” i “venedors”.

  2. A treballar!: Cada grup tindrà unes tasques i unes eines diferents. Durant 20 minuts, haureu de treballar i comerciar entre vosaltres per aconseguir fabricar els mòbils. El “Banc Mundial” (el professor/a) us anirà pagant amb diners de joc segons el vostre rol.

  3. El repartiment de beneficis: Quan s’acabi el temps, comptarem quants diners ha guanyat cada equip. Veurem que, tot i que els miners i els treballadors de la fàbrica han fet la feina més dura, els equips de disseny i de venda s’hauran quedat gairebé tots els diners.

  4. FDebat final: Amb els resultats a la vista, parlarem sobre el que ha passat. Ha estat un repartiment just? Qui ha treballat més i qui ha guanyat més? Per què passa això al món real?

  5. Reflexió final: L’objectiu és que conceptes com “desigualtat global” o “explotació laboral” deixin de ser paraules abstractes. Després d’aquesta activitat, segur que mirareu el vostre mòbil amb uns altres ulls, perquè haureu viscut una petita part de la història que hi ha al darrere.