Teoria
Disseny de l'itinerari formatiu i professional
Introducció: Calcula la teva ruta cap a l’èxit
A la unitat anterior vam fer el més important: vam posar al nostre mapa personal un punt vermell que diu “Vostè és aquí” (el teu autoconeixement) i vam triar una destinació (el teu objectiu professional). Ara tenim un origen i un destí. Què ens falta? El més pràctic de tot: calcular la ruta.
Això és exactament el que farem aquí. Dissenyarem el teu itinerari formatiu i professional: el mapa pas a pas que connecta qui ets avui amb el professional que vols ser demà. L’objectiu és convertir un somni en un pla d’acció coherent, realista i, sobretot, teu.
2.1 Què necessito a la motxilla? Les competències professionals
Ja coneixes les teves competències personals (les soft skills). Ara hem d’identificar les competències professionals (hard skills), que són els coneixements i habilitats tècniques que necessites per fer una feina específica. Són les eines que has de portar a la motxilla per poder treballar en el teu sector.
Què són exactament?
Són el conjunt de sabers i habilitats pràctiques d’una professió.
- Per a un/a cuiner/a: “Aplicar tècniques de cocció”, “Gestionar l’estoc de matèries primeres”, “Conèixer les normes de seguretat i higiene alimentària”.
- Per a un/a informàtic/a: “Muntar i mantenir equips”, “Instal·lar i configurar xarxes”, “Programar en un llenguatge específic”.
On puc trobar quines són les competències de la meva professió?
- Analitzant ofertes de feina reals: Webs com InfoJobs o LinkedIn són una mina d’or. Mira què demanen les empreses per al lloc de feina que t’interessa.
- Consultant els plans d’estudis: Busca el currículum del Cicle Formatiu de Grau Mitjà (CFGM) relacionat amb el teu objectiu. Allà es detallen totes les competències que s’aprenen.
- Parlant amb professionals: Pregunta a persones que ja treballen en aquest sector.
2.2 On em trobo ara? L’autoavaluació de competències
Abans de començar un viatge llarg, revises el cotxe: tens prou benzina? L’oli està bé? Doncs ara farem el mateix amb la nostra “motxilla” de competències.
L’objectiu és fer una autoavaluació honesta. Agafarem la llista de competències que necessita el nostre perfil professional (el que hem investigat a l’apartat anterior) i la compararem amb les que nosaltres ja tenim. Això ens permetrà veure clarament quins són els nostres punts forts i, sobretot, quines són les nostres necessitats de formació (els “forats” que hem d’omplir).
Una bona manera de fer-ho és amb una taula senzilla:
| Competència professional necessària | El meu nivell ara (de 0 a 5) | Què puc fer per millorar-la? |
|---|---|---|
| Ex: Dissenyar plànols amb AutoCAD | 1 (Només el conec de nom) | Fer un curs específic del SOC o un online. |
| Ex: Atenció al client en anglès | 2 (Em defenso, però em falta fluïdesa) | Apuntar-me a l’Escola Oficial d’Idiomes. |
| Ex: Tècniques de soldadura | 4 (És el que més m’agrada i practico al PFI) | Seguir practicant i buscar unes bones pràctiques. |
Aquesta taula ens dona el diagnòstic perfecte: ja sabem exactament quina formació hem de buscar.
2.3 El mapa de carreteres: Els itineraris formatius
Un cop saps quines competències et falten, has de conèixer les diferents “carreteres” formatives que pots agafar per adquirir-les. Després del PFI, el camí no s’acaba, sinó que s’obre un ventall de possibilitats.
2.4 El teu GPS personal: Creació de l’itinerari
Ara ho tenim tot. Sabem on som, on volem anar, què necessitem a la motxilla i quines carreteres podem agafar. És el moment de dissenyar el teu mapa de ruta personalitzat.
Un bon itinerari és un pla d’acció amb passos concrets, terminis aproximats i que sigui realista i flexible. La vida fa moltes voltes, i el teu pla s’ha de poder adaptar.
Activitats Interactives
Posa a prova els teus coneixements
Quiz
1. Què són les competències professionals o 'hard skills'?
2. On pots trobar informació sobre les competències que demanen les empreses?
3. Per a què serveix l'autoavaluació de competències?
4. La via formativa més directa i natural després d'un PFI és...
Més preguntes
Quiz
1. Què és la 'Formació Contínua' o 'lifelong learning'?
2. Com ha de ser un bon itinerari professional?
3. En l'exemple d'itinerari, per què és important treure's el carnet de conduir?
4. Què són els Certificats de Professionalitat?
Veritable o Fals?
True or False
1. Les competències professionals són el mateix que les competències personals.
2. Analitzar ofertes de feina t'ajuda a saber quines competències es necessiten.
3. L'autoavaluació consisteix a amagar els teus punts febles.
4. Després d'un PFI, tens accés directe als Cicles Formatius de Grau Mitjà.
Un altre de Veritable o Fals
True or False
1. La formació contínua ja no és important perquè la tecnologia no canvia.
2. Un itinerari professional ha de ser un pla molt rígid que no es pugui canviar mai.
3. Un Certificat de Professionalitat és més llarg que un CFGM.
4. El teu itinerari és com un GPS que et guia cap al teu objectiu professional.
Relaciona conceptes
Matching Exercise
Drag the items on the right to match the descriptions on the left.
Arrossega les paraules
Drag the Words
Drag the words from the bank into the correct blanks in the text.